. naan bröd .

Åh, vilken trevlig kväll!
E och hans flickvän gick för en stund sedan och jag har nu diskat upp efter middagen.
Jag, mitt ägg, tänkte fel i receptet så det blev en afrikansk-soppa istället för gryta..
shit happens, smaken var den samma goda.
Till denna rätt valde jag att prova ett nytt brödrecept nämligen ett naanbröd.
Resultatet blev toppen!
.naan bröd.
innan gräddning




Naanbröd:

25g jäst
1,5dl vatten
1,5dl naturell yoghurt
1 ägg
2msk olja
2tsk socker
1tsk salt
1tsk bakpulver
8-9dl vetemjöl

olja till pensling

Gör så här:

* Smula jästen i en bunke. Värm vatten och yoghurt till fingervärme (37 grader). Häll det över jästen och blanda om. Tillsätt ägg, olja, socker och salt. Blanda bakpulver och vetemjöl. Arbeta in det mesta av mjölblandningen till en smidig deg. Låt degen jäsa övertäckt i ca 1 timme. Sätt under tiden in en osmord plåt i mitten av ugnen och sätt den på 275 grader. 

* Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i åtta bitar. Platta ut dem till ovala, lite droppformiga kakor.

* Grädda fyra bröd i taget på den heta plåten, ganska högt upp i ugnen, till bröden börjar få lite färg, 5-8 minuter. Lägg dem på ett galler och pensla dem med lite olja. 

*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0