. Linsgryta med kokos .


Här kommer receptet till grytan jag nämnde för några dagar sedan.
Orginalreceptet kommer från "Vegolandet Veganias kokbok" som jag lånat av en vän.



. Linsgryta med kokos .

4 portioner

1 hackad lök

1 finhackad vitlöksklyfta

2 tsk finhackad färsk ingefära

1-2 msk sambal oelek

0,5 tsk kanel

0,5 tsk kardemumma

1 tsk gurkmja

1 dl kokosflingor

400g valfria grönsaker

(jag använda palsternacka, morötter och röd paprika).., stora bitar!

1 burk krossade tomater

2dl sköljda röda linser

5-6 dl vatten

1 veg. buljongtärning

1 msk tomatpuré


Gör såhär;

Hetta upp olja i en gryta. Fräs löken genomskinlig innan du tillsätter vitlök och ingefära och fräser den mjuk. Häll sedan på sambal oelek, rör om, tillsätt kryddorna. Fräs en stund och häll sedan i kokosflingorna. Häll i de stora grönsaksbitarna och fräs i några minuter. Tillsätt resterande ingredienser. Låt koka upp, lägg på lock, sänk värmen och sjud sakta tills grönsakerna och linserna är mjuka.


Passar bra med ris/matvete och jag vill gärna ha kvarg/cremé fraiche till!

. smaklig måltid .






































Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0