. afrikansk gryta .

I lördags hängde jag med min bästa vän A'.
Hon har lov den här veckan och är därav i huvudstaden, vilket jag älskar!
I lördags tvingade jag henne och min sambo att titta på melodifestivalen med mig.
:)

Till middag tillagade vi en av mina favoriträtter för tillfället;
AFRIKANSK GRYTA!
,denna gryta är vegansk.

Den är super, super god och mättande!
Jag var själv skeptiskt till ingrediens sammansättningen innan jag provade grytan första gången!
Jag brukar inte gilla att ha frukt i mat, men detta är ett underbart undantag!

PROVA, PROVA, PROVA


Afrikansk gryta
fyra portioner

Ingredienser
2 dl gröna linser
5 dl vatten
1 gul lök 
olja
3 färska tomater
4 dl kokosmjölk
1-2 msk curry
1 msk tomatpuré
1 buljongtärning
1 liten burk ananas
2 bananer
1/2 dl cashewnötter
salt
vitpeppar


- - - - - - - - - - - - 

Gör så här:
Skölj linserna och koka upp vattnet. Lägg i linserna och låt de koka i femton minuter. Häll sedan av vattnet.
Hacka löken och fräs den i oljan. Hacka tomaterna fint. Tillsätt kokosmjölken, curry efter smak, tomaterna, tomatpuren, buljongtärningen och linserna och låt det koka upp.
Skär ananasen i små bitar och lägg i grytan. Låt koka cirka fem minuter.
Tillsätt sedan bananerna i skivor och hackade cashewnötter. Låt koka ytterligare fem minuter och smaka av med salt och peppar.
Servera till förslagsvis ris.




















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0