- Melanzane Parmeggiani -

recept alá Anna Skipper.
Här om dagen provade jag detta goda receptet.
Det är en vegetarisk - lasagne- variant.
Melanzane Parmeggiani
Ingredienser;
4-6 portioner

1 kg aubergine (drygt två normalstora)
1 kruka basilika
500 g mozzarella 
100 g parmesan
( jag använde vanlig hushållsost)
1 sats tomatsås
- jag tycker det är konstigt att det inte står hur mycket tomatsås det ska vara! Hur mycket är en sats?!

Jag gjorde min tomatsås såhär; (dock behövs verkligen inte allt till denna maträtt, frys in resten och använd som pasta sås!)

2 burkar krossade tomater
1 gullök
två klyftor vitlök
6 st skrivor soltorkade tomater
olivolja
1 tärning grönsaksbuljong

salt & peppar

Fräs löken och blanda sedan ner resterande ingredienser. 
Låt koka ett bra tag! Ju längre desto bättre!

Gör så här;

1. Skiva auberginen.

2. Salta dem och lägg i press i 3 timmar under en tyngd.

3. Torka bort saltet samt ta bort vätskan och tvätta av försiktigt.

4. Lägg ned aubergine skivorna i en stekpanna och stek i olivolja tills de fått fin färg.

5. De skall nästan friteras så mycket olja och mycket färg på auberginen!

6. Häll olivolja i en stor form.

7. Skär mozzarella i 1 x 1 cm stora kuber.

8. Riv parmesanosten/ hushållsosten.

9. Varva aubergine, tomatsås, mozzarella, osten, basilikan två varv.

10. Gratinera i ugn, 200 grader i ca 40 minuter tills osten har smält och allt krämat ihop sig.



. GOTT .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0