. SOCKERKAKAN .

. SOCKERSÖT & ALLDELES, ALLDELES UNDERBAR .

.., jag har provat massa recept på - sockerkaka - och blivit väldigt besviken!
Oftast är syftet med min sockerkaka att den ska agera tårtbotten och då snackar vi serious business!
Nu har jag äntligen hittat ett recept som fungerar ypperligt och smakar underbart.

- TACK MAMMA -

Om du, som jag, ska använda receptet till en tårta behöver man göra en och en halv.
Jag har endast provat att göra det i separata formar dvs. en satts i en form och en halv i den andra.
Det går säkert att ha en och en halv satts i samma form också, men då behöver den nog vara inne i ugnen lite längre, varsågod att prova!

SOCKEKAKAN .


I detta recept används kaffekoppar. En kaffekopp motsvara knappa 1,25 dl.

50 gram margarin

2 kaffekoppar mjölk

2 ägg

2 kaffekoppar socker

2 kaffekoppar mjöl

2 tsk bakpulver

.., jag brukar ha lite citron i min också som en liten prick över det lilla i:et!

Gör såhär;

Smält margarinet i en kastrull och tillsätt sedan mjölken, låt sjuda en kortis.

Vispa samman ägg och socker fluffigt. 

Blanda margarinet, mjölken, äggen och sockret! 

Blanda mjöl och bakpulver och häll sedan i blandningen tillsammans med det andra! 

Häll smeten i önskad form och grädda i cirka 20-25 minuter i 175°C.

. GOTT, GOTT, GOTT .






.., jag använde detta recept när jag gjorde vår midsommartårta!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0