. lill-onsdag .

Jag har tänkt en heldel på ordet/dagen onsdag v.s "lill-lördag".
Kollade upp ursprunget på wiki. och detta var vad jag fann;
"

Lillördag är en svensk benämning för den vardag som anses vare lite festligare och då man till exempel äter godis/snacks, en finare middag eller går på restaurangdans eller bio. Ordet kommer ifrån piglördag, vilken inföll på onsdagar, det var då pigan enligt traditionen hade ledigt eftersom hon inte fick vara ledig på den riktiga lördagen.

Den vanligaste dagen för lillördagen att infalla på är onsdagen men även tisdagen och torsdagen förekommer.

"

Pigornas lediga dag helt enkelt.
Nu, i modern tid blir jag faktiskt lite irriterad över ordet "lill-lördag". Jag tycker inte att det
låter mysigt eller festligt alls faktiskt.
För mig är "lill-lördag" det samma som ett " anledning- att - supa mitt i veckan" uttryck.
undra hur det blev så..
Sedan anser jag att livet blir rätt trist om man ska separera vardag från helg.
Varför inte gå ut och äta en tisdagskväll, gå på bio en måndag och äta falukorv och makaroner en lördag?
.., ?
vad har du för relation till lill-lördag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0