. surdeg .

..,idag var det äntligen dags att få se ett färdigt resultat av min första surdeg.
Receptet jag följt kommer från boken "Bröd för alla sinnen";
Surdeg;

Dag 1 

1dl vatten, cirka 40°C
1dl grahamsmjöl
100 g rivet äpple

Dag 3 

1 liter vatten, cirka 40°C
1 liter grahamsmjöl

Dag 5

Använd degen eller frys ner den i mindre portioner. 
Håller i kylskåp; cirka en vecka.
Håller i frys; cirka ett år.

.., jag frös in dom i påsar med 1,5dl i vardera.

Mindre syrligt grovt rågbröd;

1,5 dl surdeg
0,5 pkt jäst
2 msk olja
1 liter vatten 37°C
1,5-2 msk salt
1,4 liter rågmjöl
8 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl
1 dl dinkelmjöl
(.., totalt 2,7 liter mjöl. går nog bra med vilket mjöl som helst!) 

Gör såhär;

Blanda surdeg och jäst i en bunke. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt övriga ingredienser men spar lite mjöl till utbakningen. Arbete degen smidig och låt den jäsa övertäckt i 1-2 timmar. (jag lät min jäsa i cirka 1h och 45 min.) Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Forma degen till limpor/frallor. Lägg bröden på en bakplåt med bakplåtspapper och låt dom jäsa övertäckta i 35 minuter. 

Grädda stora bröd i 200°C i 45-50min.
Grädda mindre bröd i 225°C i 15-20 min. 

.., bröden på bilden fick vara inne i 40 minuter. 




.., nu återstår det bara att smaka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0